Video's van feedback van mede studenten:
Waar https://mymedia.avans.nl/media/feedback+True/1_yzc6ii5f
Robin https://mymedia.avans.nl/media/Feedback+robin/1_j2148j0z
Robin https://mymedia.avans.nl/media/Robin+feedback/1_qicm81gt
1. Persoonlijke missie en visie
Missie
Ik wil mezelf blijven ontwikkelen tot een ondernemende professional die niet alleen resultaatgericht is, maar ook met mensen weet te verbinden. Mijn missie is om in elke omgeving waarin ik werk of leer, zichtbaar waarde toe te voegen. Dat doe ik door verantwoordelijkheid te nemen, kritisch te zijn op mijn eigen gedrag en te blijven zoeken naar manieren om te groeien. Ik haal energie uit het aangaan van uitdagingen en het neerzetten van concrete resultaten, maar altijd op een manier die past bij wie ik ben: sociaal, gedreven en oplossingsgericht.
Visie
In de toekomst zie ik mezelf als een ondernemende professional in een commerciële of creatieve omgeving, of als zelfstandig ondernemer. Ik wil impact maken door slimme strategieën te bedenken, klantrelaties op te bouwen en ideeën om te zetten in actie. Mijn visie op werk is dat het meer moet zijn dan “iets doen voor een baas”; ik wil dat mijn werk bijdraagt aan groei – van mezelf, van anderen en van het bedrijf waar ik voor werk.
Daarom blijf ik investeren in mijn ontwikkeling: door feedback serieus te nemen, mijn tijd effectief in te delen en kritisch te reflecteren op wat ik doe. Tools zoals Notion en AI gebruik ik om slimmer te werken, en platforms zoals LinkedIn helpen me om mijn netwerk actief uit te bouwen. Ik geloof dat persoonlijk succes komt door jezelf goed te kennen én je sterke punten op de juiste manier in te zetten.
Mijn sterke eigenschappen zoals prestatiegerichtheid, competitie, hersteldrang, Woo en individualisering geven mij het vermogen om zowel te knallen op inhoud als op relaties. Dat maakt mij iemand die altijd op zoek is naar de juiste balans tussen doelgericht werken en oprechte connectie met anderen.
2. Sterke en zwakke punten
Sterke punten
Mijn grootste kracht ligt in mijn prestatiegerichtheid. Ik wil dingen afronden, resultaat zien en doelen halen. Of het nu gaat om het organiseren van een event zoals Every DAI, het managen van een klantproject of het bouwen aan mijn eigen netwerk via LinkedIn, ik ben gemotiveerd om door te pakken en iets neer te zetten waar ik trots op kan zijn. Dit zie je ook terug in hoe ik binnen mijn stage zelfstandig onderdelen heb opgepakt, initiatief heb getoond en concrete resultaten heb behaald.
Daarnaast ben ik sterk in verbinding maken met anderen, dankzij mijn Woo-talent. Ik leg makkelijk contact, durf op mensen af te stappen en kan nieuwe relaties opbouwen. Dit helpt me in klantgesprekken, in netwerksituaties en ook binnen het samenwerken met collega's of medestudenten. Ook mijn individualisering zorgt ervoor dat ik mensen goed aanvoel en mijn aanpak kan afstemmen op wie ik voor me heb.
Een andere belangrijke kracht is mijn hersteldrang: ik zie snel wat er beter kan en wil dingen verbeteren, structureren en optimaliseren. Dat heb ik toegepast bij het organiseren van events, bij het aanbrengen van overzicht binnen het team en zelfs in mijn eigen planningsaanpak. Als ik zie dat iets niet loopt, wil ik het oplossen en liefst meteen.
Tot slot zit er in mij een gezonde vorm van competitie. Ik vergelijk mezelf graag met anderen, maar niet vanuit onzekerheid, juist om mezelf te motiveren. Ik wil beter worden, mezelf verbeteren, net dat stapje extra zetten. Dat houdt me scherp en zorgt ervoor dat ik niet snel tevreden ben met “voldoende”.
Zwakke punten / aandachtspunten
Mijn grootste uitdaging ligt in consistentie en structuur vasthouden, vooral op het gebied van planning. Hoewel ik heb bewezen dat ik goed kan plannen en organiseren als ik daar actief op inzet, merk ik ook dat ik dit snel loslaat zodra het drukker wordt of ik de structuur niet meer scherp houd. In het tweede deel van mijn stage liet ik dit weer wat verslappen, wat leidde tot tijdnood en stress. Hierin moet ik nog groeien: het plannen moet een gewoonte worden in plaats van een tijdelijke tool.
Ook in mijn reflecties merk ik dat ik geneigd ben om te algemeen te blijven. Feedback van docenten gaf aan dat mijn reflecties nog te oppervlakkig zijn en soms te weinig laten zien wat ík precies heb gedaan en geleerd. Ik moet dus leren om specifieker te zijn, met concrete voorbeelden, inzichten en verbanden tussen mijn gedrag, resultaten en ontwikkeling.
Daarnaast kan mijn prestatiegerichtheid me soms ook in de weg zitten. Ik leg de lat hoog, wat goed is, maar het zorgt er ook voor dat ik mezelf kan overvragen of te snel ga zonder voldoende af te stemmen met anderen. Ook in communicatie kan ik leren om mijn tempo beter af te stemmen op mijn omgeving en mijn verhaal rustiger en duidelijker over te brengen.
Ten slotte mag ik mezelf soms iets serieuzer nemen. In mijn reflecties, presentaties en verantwoordingen moet ik duidelijker laten zien dat ik mijn eigen ontwikkeling belangrijk vind en bereid ben daarin te investeren. Niet alleen in doen, maar ook in laten zien waar ik mee bezig ben.
3. Leerdoelen voor jaar 2
Leerdoel 1 – Effectief netwerken opbouwen (30 uur)
Ik wil mijn netwerkvaardigheden verder versterken door actief relaties aan te gaan én te onderhouden met professionals, medestudenten en externe contacten. Tijdens mijn stage heb ik gemerkt dat netwerken mij energie geeft, vooral omdat ik van nature makkelijk contact leg (Woo). Maar ik wil leren om deze vaardigheid doelgerichter in te zetten.
Mijn doel is om mijn LinkedIn-profiel verder te verbeteren, wekelijks te posten of reageren, en minstens één netwerkactiviteit per maand bij te wonen. Daarnaast wil ik strategischer leren nadenken over hoe ik mijn netwerk kan benutten binnen projecten en stages.
Leerdoel 2 – Mijn slaapritme verbeteren en daarmee mijn welzijn verhogen (40 uur)
Ik heb de afgelopen periode gemerkt dat mijn slaapkwaliteit invloed heeft op mijn concentratie, energie en productiviteit. Daarom wil ik actief werken aan mijn slaapgewoonten. Dit sluit goed aan bij mijn hersteldrang: ik wil processen in mijn leven verbeteren en optimaliseren.
Ik ga mijn slaapritme analyseren, gewoontes bijhouden in een slaapdagboek, experimenteren met routines voor het slapengaan en inzichten toepassen uit een gevolgde cursus over slaap. Ook wil ik mijn omgeving aanpassen (licht, geluid, temperatuur) en mijn slaapcycli leren herkennen zodat ik op natuurlijke momenten wakker word.
Leerdoel 3 – Visueel sterke presentaties maken in Canva (30 uur)
Omdat ik vaker presentaties moet geven in projectgroepen en richting klanten, wil ik mijn Canva-skills verbeteren. Dit past bij mijn wens om professioneel over te komen en mijn boodschap overtuigend over te brengen. Ik wil leren hoe ik op een aantrekkelijke, overzichtelijke en merkwaardige manier visuele content kan maken. Mijn doel is om ten minste drie volledige presentaties volledig in Canva te maken, feedback te vragen aan klasgenoten en stagebegeleiders en tutorials te volgen om mijn ontwerpvaardigheden te verbeteren.
Leerdoel 4 – Een dagelijkse planning leren opstellen en volgen (35 uur)
Plannen blijft een punt van aandacht. Tijdens mijn stage heb ik ervaren dat een goede planning werkt, maar ook hoe snel ik terugval in oude patronen. In jaar 4 wil ik dit omzetten in een vaste gewoonte. Dit leerdoel sluit sterk aan bij mijn prestatiegerichtheid en behoefte aan structuur.
Ik wil werken met digitale tools zoals de Apple Agenda of Notion, dagelijks mijn taken plannen, en reflecteren op mijn week. Ook wil ik leren om realistisch te plannen en ruimte in te bouwen voor onverwachte situaties. Ik leg mijn voortgang vast in weekoverzichten en reflecties.
4. Planning – Jaar 2 PGP
Om mijn leerdoelen haalbaar te maken en goed te spreiden over het schooljaar, heb ik een globale planning opgesteld waarin ik per periode aangeef waar mijn focus ligt. Ik houd hierbij rekening met studieweken, eventuele stage of projectweken, en persoonlijke belasting zoals sport.
september-oktober
Focus op: Dagelijkse planning en netwerken
-
Starten met Apple Agenda en wekelijks plannen
-
Eerste netwerkactiviteit (bijv. LinkedIn post of gesprek met professional)
-
Slaapgewoontes bijhouden in een logboek
-
Canva-cursus selecteren en opstarten (Coursera of YouTube)
November – December
Focus op: Slaap en Canva
-
Toepassen van nieuwe slaaproutines
-
Eerste presentatie maken in Canva (eventueel voor schoolopdracht)
-
LinkedIn updaten en minimaal twee nieuwe connecties per week leggen
-
Reflecties schrijven over weekplanning en energie
Januari – februari
Focus op: Toepassen en verdiepen
-
Tweede Canva-presentatie opleveren (in team of individueel)
-
Tweemaal reflecteren op slaapritme + aanpassen routine waar nodig
-
Deelname aan minstens één netwerkbijeenkomst of online event
-
Planning toepassen in stage en verbeteren
Maart – April
Focus op: Output verzamelen en bewijslast opbouwen
-
Derde Canva-presentatie maken en feedback verzamelen
-
Alle werkzaamheden die ik tijdens mijn stage kan uitvoeren en afronden
Kunnen
Focus op: Afronden en reflecteren
-
Alle leerdoelen voorzien van bewijs en reflectie
-
Procesvideo’s opnemen en toevoegen aan portfolio
-
PGP afronden met reflectie op heel jaar
-
Doorkijk maken naar leerdoelen en focus voor jaar 4
5. Invloed van mijn ontwikkeling op mijn kernwaarden
Door het werken aan mijn leerdoelen dit jaar heb ik niet alleen nieuwe vaardigheden ontwikkeld, maar ben ik ook bewuster geworden van wat ik écht belangrijk vind in hoe ik werk en leef. Mijn kernwaarden zijn daardoor helderder geworden, en sommige zijn zelfs sterker naar voren gekomen of opnieuw bevestigd.
Verantwoordelijkheid
Het werken aan mijn planning en welzijn heeft me laten inzien hoe belangrijk het is om verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen gedrag. Niet alleen richting school of stage, maar ook richting mezelf. Door bewust te plannen, gezond te slapen en mijn tijd goed te verdelen, merk ik dat ik meer grip heb op mijn leven. Ik ben minder afhankelijk van stress of externe druk, omdat ik zélf de touwtjes in handen neem. Verantwoordelijkheid is dus niet alleen iets wat ik uitdraag, maar ook iets wat ik leef.
Betrouwbaarheid
Door actief te werken aan mijn structuur en communicatie ben ik een betrouwbaardere teamgenoot geworden. Mensen kunnen op me rekenen omdat ik beter voorbereid ben, afspraken nakom en overzicht houd. Dat komt niet alleen door mijn planningssysteem, maar vooral omdat ik nu meer inzicht heb in mijn rol binnen een groep of project.
Groei
Persoonlijke groei is voor mij een van de belangrijkste drijfveren. Mijn leerdoelen waren er allemaal op gericht om mijzelf sterker te maken: in vaardigheden, in discipline en in mentale weerbaarheid. Dat ik hier zoveel tijd en aandacht aan heb besteed, zegt iets over hoe belangrijk ik ontwikkeling vind. Deze waarde wil ik ook in jaar 4 blijven voeden door nieuwe uitdagingen aan te gaan en bewust te blijven leren.
Verbinding
Tijdens het werken aan mijn netwerk en het inzetten van mijn sociale kwaliteiten, is deze waarde extra naar voren gekomen. Ik haal veel energie uit contact met anderen. Niet alleen om zelf beter te worden, maar ook om anderen te helpen en echt samen te werken. Het opbouwen en onderhouden van relaties zowel offline als online past bij wie ik ben. Daarom is verbinding voor mij een kernwaarde die ik in de toekomst nog actiever wil inzetten.
Professionaliteit
Door te werken aan mijn zichtbaarheid (zoals mijn LinkedIn-profiel) en presentatievaardigheden in Canva, ben ik me bewuster geworden van mijn professionele uitstraling. Ik wil serieus genomen worden in mijn vakgebied, en dat begint bij hoe ik mezelf presenteer. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat ik mijn eigen standaard heb verhoogd. Ik wil dingen niet zomaar afronden, maar echt goed afleveren. Dat hoort voor mij bij professioneel werken.
6. Invloed van mijn ontwikkeling op mijn doelen, activiteiten en teamrol
Doelen
Door het afgelopen jaar bewust aan mijn leerdoelen te werken, zijn mijn persoonlijke en professionele doelen concreter geworden. Waar ik eerder nog zoekende was in wat ik precies wilde bereiken, weet ik nu veel beter waar mijn kracht ligt en wat ik belangrijk vind in mijn ontwikkeling. Mijn doelen zijn niet alleen resultaatgericht, maar ook realistischer geworden. Ik weet dat ik goed functioneer wanneer ik structuur heb, mijn energie op orde is en ik helder weet wat mijn focus is. In jaar 4 wil ik mijn doelen nog duidelijker koppelen aan mijn toekomstige richting: bijvoorbeeld het opzetten van een eigen project of samenwerking in de creatieve sector, waarbij ik mijn netwerk, zichtbaarheid en planningsvaardigheden inzet.
Activiteiten
De manier waarop ik mijn activiteiten aanpak is dit jaar veranderd. Waar ik eerder vooral op gevoel werkte en vaak last had van uitstelgedrag, plan ik nu bewuster en bereid ik mij beter voor. Dat geldt zowel voor schooltaken als voor stages, presentaties en zelfs sport. De activiteiten die ik kies, zijn ook meer afgestemd op mijn sterke punten en leerbehoeften. Ik kies nu eerder voor opdrachten waarin ik kan laten zien wat ik kan, in plaats van alleen iets afmaken. Mijn groei in Canva en LinkedIn laat dat goed zien: ik heb daar tijd en energie in gestoken omdat het me verder helpt. In jaar 4 wil ik deze lijn doortrekken door mijn activiteiten te koppelen aan mijn persoonlijke merk en toekomstambities.
Teamrol
Mijn rol binnen een team is sterker en duidelijker geworden. Doordat ik mezelf beter leer kennen, onder andere via mijn CliftonStrengths weet ik waar mijn kracht ligt in samenwerking: ik ben sociaal, maak makkelijk contact (Woo), zie de unieke kwaliteiten van anderen (Individualisering), en ben resultaatgericht (Prestatiegerichtheid en Competitie). Dat maakt mij iemand die energie brengt in een groep, maar ook scherp is op de voortgang. Ik heb wel geleerd dat ik ook ruimte moet maken voor anderen, en dat een goede planning helpt om rust te brengen in groepswerk. In projecten merk ik dat ik vaker het voortouw neem, initiatief toon en anderen probeer te motiveren. In jaar 4 wil ik mijn teamrol verder ontwikkelen door meer aandacht te besteden aan samenwerking op langere termijn en het creëren van duurzame werkrelaties.
Waar sta ik nu met mijn leerdoelen en wat betekent dat voor het vervolg van mijn studie?
Leerdoel 1:
Ik ben op het punt gekomen dat netwerken niet meer voelt als iets spannends of iets dat moet, maar als iets wat logisch is en bij mij past. Mijn LinkedIn-profiel is volledig ingericht, ik heb een duidelijk verhaal over wie ik ben en waar ik voor sta, en ik weet nu hoe ik mezelf professioneel kan presenteren. Daarnaast heb ik mijn netwerk bewust opgebouwd met mensen die relevant zijn voor mijn studie en richting in het werkveld, zoals oud-stagiaires, collega’s van mijn stagebedrijf, docenten en vakgenoten. Ook durf ik nu makkelijker op mensen af te stappen, zowel online als tijdens events. Dat komt deels vanuit mijn persoonlijkheid (Woo en Competitie), maar ook omdat ik er ervaring in heb opgedaan.
Ik zie netwerken nu als een strategisch onderdeel van mijn ontwikkeling. Niet alleen voor leuke gesprekken of connecties, maar vooral om kansen te creëren: stageplekken, opdrachten, samenwerkingen of zelfs toekomstige werkrelaties. Het is een onderdeel geworden van hoe ik mij professioneel beweeg.
Wat betekent dit voor het vervolg van mijn studie
In het laatste jaar van mijn opleiding, waarin ik nog mijn minor en afstudeeropdracht moet afronden, zie ik mijn netwerk als een belangrijk hulpmiddel. Ik wil mijn netwerk actief inzetten bij het vinden van een relevante en uitdagende afstudeeropdracht, liefst bij een organisatie of in een sector waar ik energie van krijg. Daarbij gebruik ik LinkedIn niet alleen om te zoeken, maar ook om zichtbaar te blijven en mezelf te positioneren als gemotiveerde student met ambitie.
Voor mijn minor wil ik ook bewust een richting kiezen die aansluit op mijn netwerk of waar ik mijn netwerk verder in kan uitbreiden. Denk aan een minor die zich richt op ondernemerschap, marketing of digitale innovatie, waar ik mijn netwerk en presentatieskills goed kan inzetten.
Kortom, ik ben beter voorbereid om in contact te komen met de juiste mensen op het juiste moment. En ik weet nu dat je netwerk iets is dat je niet pas nodig hebt als je klaar bent met je studie, maar juist onderweg al het verschil kan maken.
Leerdoel 2:
Ik heb met dit leerdoel echt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van mijn welzijn. Waar ik eerder vaak vermoeid en gehaast aan mijn dag begon, heb ik nu geleerd hoe ik mijn slaapritme beter kan managen en welke gewoontes daar invloed op hebben. Door bewust te worden van mijn slaapcycli, vaste routines te ontwikkelen voor het slapengaan en mijn sportmomenten beter in te plannen, merk ik dat ik rustiger en energieker wakker word. De cursus die ik heb gevolgd, heeft me geholpen om de theorie te begrijpen, maar vooral het dagelijks toepassen en testen in de praktijk heeft het verschil gemaakt.
Ik ben er nog niet helemaal. In drukke periodes val ik soms terug in oude gewoontes, zoals laat slapen of alsnog te veel schermtijd voor het slapengaan. Maar ik herken die momenten sneller en weet nu wat ik moet doen om bij te sturen. Dat is voor mij al een enorme vooruitgang.
Wat betekent dit voor het vervolg van mijn studie
Nu ik alleen nog mijn minor en afstudeeropdracht hoef te doen, is het juist extra belangrijk dat ik goed in mijn vel zit en mijn energie op peil hou. Deze fase van de opleiding vraagt veel zelfstandigheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Door mijn slaap serieus te nemen, zorg ik ervoor dat ik fysiek en mentaal sterker sta om dat traject goed door te komen.
Wat ik vooral meeneem, is dat ik mijn welzijn structureel blijf meenemen in mijn planning. Ik weet nu dat goed slapen niet alleen zorgt voor meer energie, maar ook voor meer focus, minder stress en uiteindelijk betere resultaten. Dat wil ik vasthouden tijdens mijn afstudeeropdracht. Het helpt me om overzicht te houden, doelen vol te houden en betere keuzes te maken, zowel in mijn werk als in hoe ik met mezelf omga.
Slaap en welzijn zijn voor mij geen losse onderdelen meer, maar een vast onderdeel van hoe ik wil studeren en presteren.
Leerdoel 3:
Ik heb dit jaar veel geleerd over het maken van visueel sterke presentaties. In het begin was ik vooral gericht op de inhoud, maar had ik moeite met het visueel aantrekkelijk overbrengen van mijn ideeën. Door me te verdiepen in Canva, tutorials te volgen en er actief mee te oefenen, heb ik geleerd hoe ik presentaties kan maken die zowel professioneel als creatief zijn. Ik heb drie volledige presentaties zelf opgebouwd, waarbij ik heb gelet op structuur, kleurgebruik, typografie en balans tussen beeld en tekst.
Wat mij nu onderscheidt, is dat ik zelfstandig een presentatie kan opbouwen die mijn verhaal echt versterkt. Ik voel me ook zelfverzekerder als ik moet presenteren, juist omdat ik weet dat mijn slides er strak en verzorgd uitzien. Daarnaast weet ik hoe ik feedback kan verwerken in het verbeteren van mijn designs.
Wat betekent dit voor het vervolg van mijn studie
In mijn laatste studiejaar, met nog een minor en afstudeeropdracht te gaan, zie ik deze vaardigheid als een belangrijk voordeel. Of ik nu moet pitchen, presenteren aan een opdrachtgever of mijn eindresultaten moet laten zien, ik weet dat ik de juiste tools beheers om dat visueel sterk neer te zetten. Dat geeft me een streepje voor, zeker in de wereld van ondernemerschap en retail, waar hoe je jezelf en je ideeën presenteert vaak net zo belangrijk is als de inhoud zelf.
Ik wil deze skill in jaar 4 nog breder inzetten. Niet alleen voor schoolopdrachten, maar ook voor mijn persoonlijke branding, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van one-pagers, presentaties voor mijn afstudeerbedrijf of zelfs voor toekomstige klanten. Het feit dat ik me nu goed kan uitdrukken in beeld én in woorden, geeft me meer mogelijkheden om professioneel en overtuigend over te komen.
Leerdoel 4:
Ik ben dit leerdoel begonnen omdat ik merkte dat ik vaak vastliep in drukke periodes. Taken stapelden zich op, deadlines kwamen onverwachts dichtbij en ik voelde veel stress. Ik wist dat ik beter moest leren plannen om grip te krijgen op mijn dagen. Door te experimenteren met verschillende planningsvormen en uiteindelijk de Apple Agenda te gebruiken, heb ik een systeem gevonden dat bij mij past. Vooral in maart werkte dit goed: ik had overzicht, minder stress en leverde mijn werk op tijd in.
Ik heb geleerd dat plannen voor mij wél werkt, maar ook dat ik het makkelijk loslaat als ik druk ben. De discipline om het vol te houden blijft een uitdaging. Tegelijkertijd weet ik nu dat als ik plan, ik echt beter functioneer. Ik krijg meer gedaan, ben rustiger en kan mijn dag beter combineren met sport, school en privé. Ik ben niet perfect in plannen, maar ik heb wel de tools en het inzicht om mezelf steeds weer op koers te brengen.
Wat betekent dit voor het vervolg van mijn studie
In de laatste fase van mijn opleiding met nog een minor en afstudeeropdracht te gaan – is plannen belangrijker dan ooit. Ik krijg straks meer vrijheid, maar ook meer verantwoordelijkheid. Ik moet zelf bepalen hoe ik mijn tijd indeel, hoe ik deadlines haal en hoe ik mijn voortgang bewaak. Zonder goede planning loop ik daarin vast. De ervaring die ik dit jaar heb opgedaan, helpt me om realistisch te plannen en mijn dagen slim in te delen.
Voor mijn afstudeeropdracht wil ik dit leerdoel dan ook actief blijven inzetten. Ik ga vaste momenten inplannen voor voortgang, reflectie en rust. Ook wil ik wekelijks mijn planning evalueren en bijsturen waar nodig. Door deze structuur door te trekken, geef ik mezelf de ruimte om kwaliteit te leveren én mentaal fit te blijven.
Algemene reflectie op de opdracht
Als ik terugkijk op het werken aan mijn Persoonlijk Groeiplan, zie ik dat het me veel meer heeft opgeleverd dan ik vooraf had gedacht. Het was niet zomaar een opdracht die ik even moest afronden, maar een proces waarin ik echt naar mezelf moest kijken. Wat kan ik al goed, waar loop ik tegenaan en vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik blijf groeien als student en als toekomstig professional.
Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd, is dat persoonlijke groei niet vanzelf gaat. Je moet het plannen, je voortgang bijhouden en regelmatig reflecteren. Tijdens het jaar heb ik gemerkt dat ik veel beter functioneer als ik mijn dagen en weken overzichtelijk heb. Door te werken met een digitale agenda en actief te plannen, kreeg ik rust in mijn hoofd en meer controle over mijn werk. Dit is iets dat ik eerder lastig vond om vol te houden, maar nu weet ik hoeveel het mij oplevert.
Ook het leerdoel rondom netwerken heeft me verder geholpen. Ik heb veel actiever gebruikgemaakt van LinkedIn en ben beter gaan nadenken over hoe ik mijn netwerk inzet. Niet alleen voor later, maar ook nu al, tijdens projecten of wanneer ik hulp nodig heb. Ik vind het oprecht leuk om contact te leggen met nieuwe mensen, maar ik heb nu ook geleerd hoe ik dat op een professionele manier inzet. Het geeft me energie en het helpt me om verder te komen.
Verder heb ik veel gehad aan de verdieping in mijn slaapritme en welzijn. Ik had nooit gedacht dat kleine aanpassingen in mijn slaaproutine zoveel effect konden hebben. Door bewuster om te gaan met mijn slaap bijvoorbeeld met vaste bedtijden, het verminderen van schermtijd en het inplannen van rustmomenten ben ik fitter, alerter en minder snel gestrest. Dit helpt mij niet alleen tijdens schooldagen, maar ook in het dagelijks leven. Het is iets wat ik zeker blijf toepassen.
Wat ik ook heb geleerd is dat ik meer uit een leerdoel haal als ik het concreet en meetbaar maak. Alleen zeggen dat ik beter wil plannen of presenteren is niet genoeg. Ik heb ervaren dat het werkt om doelen op te knippen in stappen, er tijd voor te reserveren en feedback te verzamelen. Zo wordt een leerdoel tastbaar en zie je echt wat het oplevert.
Wat ik meeneem naar jaar 4 is vooral het besef dat ontwikkeling geen eindpunt heeft. Ik weet nu beter wat ik nodig heb om te groeien. Structuur. Feedback. Doelen die bij mij passen. En het lef om dingen te proberen, fouten te maken en daarvan te leren. Ik wil volgend jaar verder bouwen op wat ik nu heb geleerd. Mijn leerdoelen nog bewuster kiezen, mijn netwerk blijven uitbreiden en mezelf blijven uitdagen. Niet alleen omdat het moet voor school, maar omdat ik zie wat het me oplevert in mijn studie, mijn werk en uiteindelijk ook in mijn ondernemerschap.
Deze opdracht heeft me geholpen om stil te staan, terug te kijken én vooruit te denken. Dat neem ik mee. En daarmee ga ik verder.
Maak jouw eigen website met JouwWeb